Tiesitkö, että outboundiin perustuva myyntiputki vaatii myyjältä ihan eri otetta, kuin inboundiin perustuva?

No items found.

Tiesitkö, että outboundiin perustuva myyntiputki vaatii myyjältä ihan eri otetta, kuin inboundiin perustuva?

Aloitetaan inboundista. Asiakkaasi lähestyvät sinua, joskus haluaen ostaa heti, joskus kilpailuttaen. Asiakkaasi on todennäköisesti jo päättänyt, että tarvitsee palvelua, jota tarjoat. Asiakas itse saattaa olla päätöksenteon edistäjä ja aikajänne ostopäätökseen voi olla varsin lyhyt.

Outboundissa sinä lähestyt asiakasta. Saat aikaan oivalluksen ja ymmärryksen, jota asiakkaasi jää pohtimaan. Tarjoamasi palvelu tai ratkaisu voi olla asiakkaalle hyvinkin mielenkiintoinen, mutta ei kriittinen. Joudut tukemaan asiakastasi päätöksenteossa enemmän; miten pääsemme alkuun ja mitä panoksia ratkaisun käyttöönotto vaatii asiakkaaltasi. Tarvittava yhteydenottomäärä on todennäköisesti paljon suurempi, kuin inboundissa.

Paitsi, että outboundissa myyjän oma sitoutuminen korostuu, myös aikajänne on tyypillisesti paljon pidempi; ei ole sattumaa, että hyvän outbound-myyntiputken rakentaminen voi kestää 6-18kk.

No miksi sitten panostaa outbound-myyntiputkeen, kun se on niin paljon hankalampi? Tärkein syy on, että saat itse valita asiakkaasi.